Dansmuseet
 

_DSC3952_webb

Pressmeddelande 5 september 2017

ETSNINGAR

TERESIA BJÖRK

Dansmuseet 22 – 24 november kl. 19.00

Koreograf/dansare: Teresia Björk
Musik/Kompositör: Martin Landqvist
Ljus: Anna Wemmert Clausen
Längd: ca 60 min

Under fem års tid har koreografen och dansaren Teresia Björk arbetat med en trilogi om konstnären Siri Derkert. Nu får den sista fristående delen, Etsningar, Stockholmspremiär på Dansmuseet. Genom rörelse, ljus, projektioner och musik gestaltar hon en av Sveriges största modernistiska konstnärer. Verket är skapat i nära samarbete med kompositören Martin Landqvist som dessutom spelar live på scenen.

Etsningar kretsar kring Derkerts kärlek till sina barn, hängivelsen till konsten och de tunga motgångar hon fick uppleva som progressiv, kvinnlig konstnär. Teresia Björk återanvänder minnen och material från de tidigare verken Without Name och Vi-We-Nous och sammanfattar därmed sin trilogi. Hon har under de senaste åren följt Siri Derkerts konstnärskap på nära håll genom efterforskning på Kungliga Biblioteket i Stockholm och på plats i Paris där Derkert levde och verkade. Hon har även haft kontakt med Annika Öhrner, lektor i konstvetenskap samt Siri Derkerts barnbarn Jacob Derkert.

Den första delen i trilogin, Without name, hade premiär 2014 på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm. Sommaren 2016 fick den andra delen Vi–We–Nous, på initiativ av svenska ambassaden i Peking, representera Norden under en festival som gav kinesisk publik och branschfolk inblick i samtida västerländsk scenkonst. I oktober samma år fick Vi–We–Nous svensk premiär på Dansmuseet. Den tredje och sista delen Etsningar har urpremiär på Stora Teatern i Göteborg i oktober och spelas på Dansmuseet 22-24 november.

För pressbiljett till Etsningar kontakta:
Linnéa Isaksson, kommunikatör
linnea.isaksson@dansmuseet.se / 08-441 76 53
För högupplösta pressbilder klicka här

Speldagar
Onsdag 22 november kl. 19.00 (Stockholmspremiär)
Torsdag 23 november kl. 19.00 (samtal med Teresia Björk efter föreställningen)
Fredag 24 november kl. 19.00

Publiksamtal med Teresia Björk efter föreställningen torsdagen den 23/11. Moderator är Lovisa Lundgren, civilingenjör med dansbakgrund.

Biljetter
Köp biljetter på www.kulturbiljetter.se eller boka via telefon på 08-441 76 51. Det går även att köpa biljetter direkt i museets kassa under öppettid.

Priser
Vuxna: 200 kr / Under 26 år: 150 kr / Studerande: 150 kr / Pensionärer: 150 kr

Teresia Björk har en lång bakgrund som dansare och koreograf. Hon har varit verksam både i Sverige och internationellt de senaste 27 åren med nära samarbeten inom teater- och filmvärlden som dansare, skådespelare och koreograf. Hon samarbetar oftast med musiker som spelar live på scenen. Teresias ledord är ”Att beröra och bli berörd – att roa och oroa”.

Martin Landqvist är musiker och kompositör verksam i små och stora konstellationer världen över inom bland annat dramadokumentärer och reklamfilm. Under flera år har Martin skapat filmmusik i olika genrer. Hans instrumentella musik kännetecknas av intensiva suggestiva och sensuella uttryck. Martin Landqvist och Teresia Björk har känt varandra sedan tidigt 90-tal. Etsningar är deras första samarbete.

Siri Derkert (1888–1973) är en känd svensk konstnär med starkt personlig och expressionistisk stil. I tidiga verk, framförallt från Paristiden, kan man se intryck både från kubism och fauvism. Med utställningen Rörelser i alla riktningar 1960, blev Siri Derkert den första kvinnan med separatutställning på Moderna museet i Stockholm. Hon tilldelades Guggenheimpriset på 1960 för målningen Fågel i topp och 1962, vid 74 års ålder representerade hon Sverige vid konstbiennalen i Venedig. Tre år senare invigdes hennes 145 meter långa Ristningar i betong på Östermalmstorgs tunnelbanestation.

Foto: Mats Lindgren (bilden är beskuren)

 

Nr2_10_low_webb

Pressmeddelande 5 september 2017

Body Garden 

SU-EN Butoh Company

Dansmuseet 27 – 29 september kl. 19.00

Koreografi: SU-EN
Konstobjekt: Eva Björkman
Musikkomposition: Ryoko Akama (Japan/Storbritannien)
Medverkande: SU-EN Butoh Company/Brenda Cedillo Perez, Monica Flores Renteria, Jessica Medrano Gomez
Tekniker: Hans Wärnsberg
Produktion: SU-EN Butoh Company/Mon no Kai
Längd: ca 45 min

Verket Body Garden är både en dansföreställning och ett processinriktat konstprojekt. Rummet definieras genom avgjutna kroppsdelar, utformade av bildkonstnären Eva Björkman. En intim relation uppstår mellan dansaren och konstobjekten, plötsligt har dansaren många fler kroppsdelar än vanligt. Kroppen blir i denna situation också ett objekt och rörelsen står tillbaka för existensen. Rummet omvandlas genom alla kroppsdelarna och blir en kroppslig trädgård.

SU-EN har regelbundet arbetat med bildkonstnärer, som genom sina egna medier kan bidra med andra aspekter på vad kropp är. Hon ser sin egen koreografi som nära besläktad med skulptur och målning. Under museets ordinarie öppettider 26-29/9 kommer konstobjekten/kroppsdelarna visas som installation, Body Mound, i Dansmuseets bankhall. Även diverse videoverk av SU-EN Butoh Company visas under dessa dagar.

Verket har tidigare framförts i en annan version på K.R.O.P.P Extended på Uppsala Konsert och Kongress 2015. Body Garden får sin nypremiär på Dansmuseet i Stockholm den 27 september 19.00 och visas även 28-29 september 19.00.

För pressbiljett till Body Garden kontakta:
Linnéa Isaksson, kommunikatör
linnea.isaksson@dansmuseet.se / 08-441 76 53

För högupplösta pressbilder klicka här

Speldagar
Onsdag 27 september kl. 19.00 (nypremiär)
Torsdag 28 september kl. 19.00 (samtal med SU-EN efter föreställningen)
Fredag 29 september kl. 19.00

Biljetter
Köp biljetter på www.kulturbiljetter.se eller boka via telefon på 08-441 76 51. Det går även att köpa biljetter direkt i museets kassa under öppettid.

Priser
Vuxna: 200 kr / Under 26 år: 150 kr / Studerande: 150 kr / Pensionärer: 150 kr

SU-EN Butoh Company grundades 1992 i Tokyo, under vägledning av Tomoe Shizune & Hakutobo. Sedan 1994 är kompaniet baserat i Sverige och sedan 1997 i Almunge, Uppsala Län, och turnerar internationellt. Kompaniet arbetar med sceniska verk, gränsöverskridande projekt samt dansfilm, workshops och föreläsningar.

SU-EN är koreograf, dansare och konstnärlig ledare för SU-EN Butoh Company. Efter flera års studier hos Tomoe Shizune & Hakutobo, där den legendariska dansaren Yoko Ashikawa koreograferade, har hon nu etablerat Butoh i Norden. Hon är flerfaldigt prisbelönad och har för närvarande Konstnärsnämndens 10-åriga arbetsstipendium.

Eva Björkman, bildkonstnär baserad i Uppsala. Hon arbetar med måleri, skulptur, installationer och performativa aktioner.

Ryoko Akama, tonsättare och ljudkonstnär från Japan, bosatt i Storbritannien och verksam internationellt. Hon arbetar både med ljudskulptur, ljudkonst och installationer.

Butoh är en nutida dansform med rötter i 1950-talets avantgarde i Tokyo. Förgrundsfiguren Tatsumi Hijikata revolutionerade synen på kropp och dans genom sitt arbete med Ankoku Butoh – Mörkrets dans. Efter 1990-talet har dansformen spridits genom olika grenar över världen under samlingsnamnet Butoh. Läs mer om kompaniet och danskonstformen Butoh på: www.suenbutohcompany.net

Under dagarna 26-29 september visas även diverse videoverk av SU-EN Butoh Company samt installationen Body Mound av Eva Björkman.

Med stöd av: Statens Kulturråd, Uppsala kommun kulturnämnd, Dansresidens/Dans i Rörelse/Kultur & Bildning, Region Uppsala samt Konstnärsnämnden.

Bild: Eva Björkman / Gunnar H Stening (bilden är beskuren)

 

dancing-men-undersida

Pressmeddelande 7 april 2017

Dancing Men – en utställning om män och dans

Vissa påstår att män inte dansar men i Dansmuseets nya utställning Dancing Men dansar männen genom historien, i konstverk, kostymer och på film. Dancing Men öppnar 21 april.

Redan för flera år sedan när jag såg filmen Billy Elliot föddes idén att göra en utställning om män som dansar och varför det finns så många fördomar om dem. Killar kan dansa hiphop utan att någon ifrågasätter deras manlighet eftersom det handlar om en maskulint kodad dans men så fort en kille dansar balett i trikåer blir det laddat, säger curator Erik Näslund.

Balett associeras ofta med något feminint men så har det inte alltid varit. Utställningen visar till exempel hur männen helt dominerade balettscenen på 1700-talet och senare konkurrerades ut av romantikens ballerinor på tå.

Vi visar några juveler ur våra egna samlingar som Jean Cocteaus affisch av Vaslav Nijinsky och Nils Dardels porträtt av Jean Börlin. De ryska legenderna Rudolf Nureyev och Mikhail Baryshnikov har en given plats i utställningen liksom det nya stjärnskottet Sergei Polunin. Och så den enastående Zlatan förstås, hans berömda mål mot England 2012 kan bara utföras av en stor danskonstnär!

I vår tid har populärkulturens dansstjärnor som Fred Astaire, John Travolta och Michael Jackson bidragit till att luckra upp fördomarna kring män som dansar och vi kan där se en ny tillåtande maskulinitet. Ett fotbollslag i Östersund tränar balett för att bli bättre i sitt spel, unga killar imiterar popgruppen FO&Os danssteg och fler pojkar än flickor söker till Royal Ballet School i London.

Nu vågar till och med fem medelålders män från Tornedalen dansa bastubalett i tv, för att inte tala om herrarna i Let’s Dance, säger Erik Näslund.

Dancing Men pågår på Dansmuseet 21 april – 20 augusti 2017 och kostar 80 kronor att besöka. Fri entré t.o.m. 18 år. Öppen visning söndagar 13.00 ingår i entrébiljetten.

Pressfrukost fredag 21 april 10.00. Svara senast onsdag 19 april till: linnea.isaksson@dansmuseet.se. Vänligen notera att ackreditering krävs för att närvara på pressvisningen.

För högupplösta pressbilder klicka här.

För mer information kontakta Dansmuseets kommunikatör: linnea.isaksson@dansmuseet.se 08-441 76 53

 

e-toll_1692duokind_undersida

Pressmeddelande fredag 18 november

Fredrik Quiñones vrider på könsroller i koreografidebuten på Dansmuseet

Dansaren Fredrik Quiñones debuterar som koreograf med nya verket Donde mis ojos te vean. Tillsammans med dansaren Ida “Inxi” Holmlund undersöker de uttryck och rörelser fria från könsidentitet. Urpremiär på Dansmuseet 23 november. Spelas t.o.m. 26 november.

Fredrik Quiñones är en etablerad profil i den svenska streetdansvärlden och har många priser och utmärkelser bakom sig. Han har arbetat tillsammans med samtida koreografer och kompanier, både nationellt och internationellt. För två veckor sedan uppmärksammades han av SVT i Virpi Pahkinens dansfilm The Seventh Salt, där han dansar i Patagoniens rosa saltöken. Se filmen här. Den 23 november debuterar Quiñones som koreograf med sin duett Donde mis ojos te vean (Där mina ögon ser dig) som han dansar med Ida “Inxi” Holmlund. Därmed får verket sin urpremiär på Dansmuseet.

Jag älskar friheten som finns inom danskonsten och jag vill ifrågasätta stereotyper. Detta är ett verk som vrider på könsroller och vänder världen upp och ner, säger Fredrik Quiñones. Störst befrielse i mitt uttryck hittar jag inom house och samtida dans. Även voguing har gett mig ett slags fokus och ett sätt att ta plats, fortsätter han.

Fredrik Quiñones är mångsidigt utbildad i Sverige (Balettakademien, Åsa folkhögskola) och utomlands (Codarts i Rotterdam). Han har frilansat som dansare i en mängd olika projekt; från koreografier av Jiri Kylian och Samadhi Dance Company till uppträdanden på New York Fashion Week och inom svensk och italiensk tv, bl.a. tillsammans med artister som Robyn, Agnes Carlsson och Hanna Lindblad.

För mer information och pressbiljett kontakta:
Linnéa Isaksson, kommunikatör
linnea.isaksson@dansmuseet.se
08-441 76 53

För pressbilder klicka här.

Koreograf: Fredrik Quiñones
Dansare: Ida ”Inxi” Holmlund, Fredrik Quiñones
Kompositör: Orphan King
Kostymdesign: Julia Åsberg
Ljus: Angela X
Foto: Elisabeth Toll Photography

Speldatum:
ons 23 nov kl 19.00
tor 24 nov kl 19.00
fre 25 nov kl 19.00
lör 26 nov kl 16.00
lör 26 nov kl 19.00

Biljettpris: 150 kronor köps via Kulturbiljetter.se eller bokas på 08-441 76 51.
Längd: ca 45 minuter.

Med stöd av: Konstnärsnämnden och Stockholm Stad. Residens hos Västmanlandsmusiken i samarbete med Skinnskattebergs kommun och hos Wip:sthlm.

 

Blackandwhite_webb

Pressmeddelande torsdagen den 4 november

NY UTSTÄLLNING OM JOSEPHINE BAKER, JAZZEN OCH DEN SVARTA VÅGEN I PARIS

1920-talets Paris är en legendarisk epok. Efter första världskrigets slut sökte sig konstnärer från hela världen till staden där allt var möjligt, både inom konsten och i livet. Paris blev en knutpunkt för olika konstriktningar som samsades med varandra. Jazzen intog Frankrike vid fredsslutet och intresset för konst från Afrika exploderade. Allt ”afrikanskt” blev mode även det som knappt hade något med Afrika att göra.

“L’art nègre” blev en kultförklarad konströrelse som nådde sin höjdpunkt med den berömda revyn Revue nègre som Rolf de Maré presenterade 1925. Där lanserade han en ung afroamerikansk artist vid namn Josephine Baker. Över en natt blev hon en av vår tids mest älskade stjärnor. 

Möt Josephine Baker i Dansmuseets stora höstutställning Noir & Blanc. Lär känna många av de populära artisterna, möt konstnären Fernand Léger som på uppdrag av Rolf de Maré gjorde världens första “Ballet nègre”. Se samtidigt hur rasismen frodades i kulten som av konservativa och nationalister beskrevs som “Le virus noir”.

Utställningen pågår på Dansmuseet 11 november 2016 – 5 mars 2017 och kostar 70 kronor att besöka. Fri entré t.o.m. 18 år.

Klicka här för högupplösta pressbilder.

För mer info kontakta marknad@dansmuseet.se eller 08-441 76 53.

 

viwenous4_webb

Pressmeddelande torsdagen den 29 september

Dans om Siri Derkert får svensk premiär på Dansmuseet

Den svenska koreografen och dansaren Teresia Björk har tillsammans med den brittiske ljuddesignern Manoli Moriaty skapat dansverket Vi–We–Nous. Föreställningen handlar om den svenska konstpionjären Siri Derkert och är den andra delen i en trilogi. Efter världspremiären i Peking får nu Vi–We–Nous svensk premiär på Dansmuseet den 12 oktober.

Jag har alltid beundrat Siri Derkert. Hon var en politisk och feministisk föregångare. Genom berättelsen om henne kan jag samtidigt lyfta andra berättelser om hur det är att vara kvinna i skapande process, säger koreograf Teresia Björk.

Teresia Björk har de senaste åren jobbat med research kring Siri Derkerts liv, besökt hennes ateljé i Montparnasse i Paris och mött människor som fanns i hennes närhet. Vi-We-Nous fokuserar på Derkerts tid i Paris, främst åren 1913–1914. Med koreografi, röst, ljus och musik förmedlas Derkerts moderna tankar och visioner. Med på scenen denna gång är den experimentella ljuddesignern Manoli Moriaty från Manchester.

Nu väljer jag att gestalta sådant som gjorde Derkert friare, starkare och i viss mån lyckligare. Samtidigt finns den ständiga längtan och tvivlet i den konstnärliga processen närvarande, säger Teresia Björk.

2014 hade den första delen Without name premiär på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm. I somras fick Vi–We–Nous, på initiativ av svenska ambassaden i Peking, representera Norden under en festival som gav kinesisk publik och branschfolk inblick i samtida västerländsk scenkonst och dans. Vi–We–Nous får svensk premiär på Dansmuseet i Stockholm den 12 oktober och spelas fram till den 15 oktober innan den går vidare på Europaturné.

Teresia Björk har en lång och gedigen bakgrund som dansare och koreograf och har arbetat runt om i Sverige och världen de senaste 25 åren. Teresia har haft täta samarbeten med teater- och filmvärlden både som dansare, skådespelare och koreograf.

Klicka här för pressbilder

För mer information och pressbiljett kontakta:
Linnéa Isaksson, kommunikatör Dansmuseet
linnea.isaksson@dansmuseet.se
08-441 76 53

Koreograf och dansare: Teresia Björk
Musik: Manoli Moriaty
Ljus: Martin Hellberg
Vi-We-Nous genomförs med stöd av Konstnärsnämnden.

Speldatum:
Ons 12 okt kl 19.00
Tor 13 okt kl 19.00
Fre 14 okt kl 19.00
Lör 15 okt kl 16.00

Längd: ca 50 minuter.
Biljettpris: 150 kronor köps via kulturbiljetter.se eller bokas på 08-441 76 51.

 

 

Eva-Sofi-4_webb

Pressmeddelande den 1 september 2016

Från krig till dans. Ny chef utsedd till Dansmuseet.

Eva-Sofi Ernstell blir ny chef för Dansmuseet i Stockholm. Hon är idag chef för Armémuseum och tillträder sin nya tjänst på Dansmuseet den 1 januari 2017.

Vi i styrelsen är mycket glada över att vi fick så många kvalificerade sökande som vill vara Dansmuseets nästa chef. Särskilt nöjda är vi att ha kunnat kontraktera Eva-Sofi för uppdraget. Med kännedom om Eva-Sofis kreativitet, mod och engagemang har vi stora förväntningar på nästa kapitel i Dansmuseets hittills så framgångsrika historia, säger tillförordnad styrelseordförande Dag Hallberg.

Tidigare i år nominerades Armémuseum till branschens Oscar, ”Årets Museum 2016”. Eva-Sofi Ernstell har moderniserat Armémuseum under sin chefsperiod och fört in nya gränsöverskridande och konstnärliga projekt. Hon har tidigare arbetat som bl.a. enhetschef och intendent på Livrustkammaren och har förtroendeuppdrag inom ICOM, International Council of Museums. Eva-Sofi har en magisterexamen i konsthistoria och en omfattande textil bakgrund som skräddare och är oerhört intresserad av dräkterna i Dansmuseets samlingar. Hon ser fram emot sitt nya chefsuppdrag.

Dansmuseet har en häftig samling och omväxlande verksamhet. Det ska bli mycket roligt och spännande att leda museet och jag är jätteglad över uppdraget som chef. Museet kommer att få nytta av mina erfarenheter och kontakter. Att förvalta Rolf de Marés insamlade föremål, arkiv och hans idéer om vikten av ett dansmuseum, ska jag ta på stort allvar. Tillsammans med personalen ska vi göra det än mer känt i Stockholm och resten av världen, säger Eva-Sofi.

Eva-Sofi Ernstell tillträder sin tjänst på Dansmuseet vid årsskiftet och efterträder därmed nuvarande chef Erik Näslund som haft rollen i 27 års tid.
 

För pressbilder på Eva-Sofi Ernstell klicka här.

För mer information kontakta:

Linnéa Isaksson, kommunikatör: marknad@dansmuseet.se / 08 441 76 53

Eva-Sofi Ernstell, museichef: eva-sofi.ernstell@armemuseum.se / 070 852 02 84

Dag Hallberg, tillförordnad styrelseordförande: daghallberg@hotmail.com / 070 574 54 54

 

 

sommarutställning_undersida

Szenfeld och Operan på Dansmuseet i sommar

EVERYTHING YOU CAN IMAGINE IS REAL

BEA SZENFELDS ”HAUTE PAPIER”
Bilder skapade av Kungliga Operan med
STOCKHOLM GRAPHICS
KAROLINA HENKE
CARL THORBORG
STINA WIRSÉN

Med en sax, lite tejp, snöre och tusentals vanliga A4-papper har BEA SZENFELD skapat fantastiskt opraktiska kreationer som tillsammans bildar ”Haute Papier” – den vita kollektionen. De handgjorda kostymerna har burits av artister som Lady Gaga, Laleh och Kungliga Operans dansare, sångare och musiker. För första gången visas nu en stor del av kollektionen i Stockholm, i en sommarutställning på Dansmuseet.

Jag älskar kombinationen Dansmuseet, mina papperskostymer och Kungliga Operan, säger Bea Szenfeld. På samma gång som den är osannolik är den också självklar. Papperskostymer och dans, vi gjört! Genom saxen och kroppen hänger allt ihop, det hårda men underbara hantverket.

En ballerina svingandes i en ljuskrona, musiker bland hundratals resväskor och andra kreativa scener ställs också ut… Det är bilder av KAROLINA HENKE, CARL THORBORG och STINA WIRSÉN som är skapade för och i samarbete med Kungliga Operan.

POMPE HEDENGREN, creative director på STOCKHOLM GRAPHICS, har under fyra års tid arbetat tillsammans med Kungliga Operan och fotograferna för att skapa den bildvärld du nu är inbjuden att träda in i. 

Utställningen pågår på Dansmuseet 27 maj – 21 augusti 2016 och kommer att kosta 50 kronor att besöka. Fri entré t.o.m. 18 år.

För högupplösta pressbilder klicka här

Pressmeddelande för nedladdning (PDF)

För mer information kontakta Linnéa Isaksson, Dansmuseets kommunikatör:
linnea.isaksson@dansmuseet.se
08-441 76 53

PRESSVISNING

Fredag 27 maj 10.00 – 11.00

OSA senast onsdag 25 maj till: linnea.isaksson@dansmuseet.se
Vänligen notera att ackreditering krävs för att närvara på pressvisningen.

 

 

going_astray_webb

Pressmeddelande 6 april 2016

HELENA FRANZÉN AKTUELL MED NYTT DANSVERK PÅ DANSMUSEET

Helena Franzén är återigen aktuell med ett nytt dansverk på Dansmuseet i Stockholm. Going Astray undersöker den fysiska identiteten och vår förmåga att orientera oss i tid och rum. Den specialskrivna musiken är komponerad av Jukka Rintamäki. Verket har Stockholmspremiär på Dansmuseet den 13 april.

Helena Franzén tillhör toppskiktet av koreografer inom den samtida dansen. Hon har varit verksam i över 25 år, skapat närmare 80 verk för små och stora scener i Sverige och internationellt. I senaste föreställningen Going Astray utmanar och prövar tre manliga dansare varandras olika styrkor genom ögonkontakt och beröring.

Mörkret har en stor betydelse i ljussättningen och publiken utmanas att uppfatta och uppleva dansen på andra sätt än enbart genom seendet. Situationer av rumslig osäkerhet uppstår. Ögat luras och andra sinnen tar vid.

– Titeln Going Astray syftar på fenomenet att gå vilse, att vilseledas och att komma på avvägar, vilket verket också uppmanar oss alla att göra då och då! säger koreograf Helena Franzén.

Kompositör Jukka Rintamäki har ett långt samarbete med Helena Franzén och specialskriver även denna gång musik till hennes verk. Jukka Rintamäki får sällskap på scenen av två musiker som spelar tuba och harpa vilket skapar ett säreget sound för Going Astray.

– Jag vill skapa en fysisk upplevelse tillsammans med den suggestiva livemusiken med tuba och harpa, säger Helena Franzén.

Dansverket är ett samarbete med Vänersborgs kommun och urpremiären ägde rum den 4 mars på Vänersborgs teater. Stockholmspremiär blir det på Dansmuseet den 13 april kl. 12.30.

Trailer Going Astrayhttps://vimeo.com/161496581

Koreograf: Helena Franzén
Dansare: Johan Forsberg, Isac Hellman, Ville Oinonen
Musik: Jukka Rintamäki
Musiker: Jukka Rintamäki, Ljubica Sekulic, Anton Svanberg
Kostym: Helena Franzén
Ljus: Anton Sjöstrand/ Lumination
Video/foto: Håkan Jelk
Producent: Lena Uhlander

Med stöd av Kulturrådet, Stockholms läns landsting. Going Astray är ett samarbete med Vänersborgs kommun.

Längd: Ca 45 minuter

Biljetter: 150 kr. Kulturbiljetter.se eller 08-441 76 51.

Speldatum:
13 april kl. 12.30 (Stockholmspremiär)
14 april 12.30
14 april 18.00 (+ samtal med dramaturg Bodil Persson och koreograf Helena Franzén)
15 april 18.00
16 april 14.00
17 april 14.00

För mer information och pressbiljett kontakta:
Linnéa Isaksson, kommunikatör Dansmuseet
linnea.isaksson@dansmuseet.se

08-441 76 53

Pressbilder: http://www.dansmuseet.se/sv/press/aktiviteter/

Helena Franzén
Dansare och koreograf, utbildad vid Balettakademien i Stockholm och Danshögskolans koreografutbildning. Har varit verksam som koreograf och dansare i 25 år och koreograferat över 80 verk. Undervisar regelbundet i teknik och repertoar i Skandinavien och Europa. Har skapat verk för bl.a. Göteborgsoperans Balett, Skånes Dansteater, Regionteater Väst, Norrdans, Mobita Dansco i Tammerfors, DDT Company och Kungliga Operan i Köpenhamn. Helena mottog Svenska Teaterkritikers Förenings danspris 2011. År 2014 tilldelades Helena även Per Ganneviks stipendiet/Konstnärsnämnden.

Helena Franzén är en koreograf vars verk präglas av det precisa i rörelsekvalitet och uttryck. Hennes verk beskrivs ofta med ord som ”fysisk intelligens”, ”rörelse-poesi med nerv och närvaro” – beskrivningar som tydliggör hennes plats i det svenska danslandskapet. Det exakta i en balansförskjutning eller hur en arm skälver till – det är det som ger det koreografiska dess kommunikativa kraft.

I mars och april 2016 turnerar hon med Riksteatern med sitt verk Before I Change My Mind och i maj spelar hon verket Meeting You på La MaMa Moves i New York. Meeting You hade Stockholmspremiär på Dansmuseet våren 2015.
www.helenafranzen.se

Jukka Rintamäki

Verksam som kompositör och musiker. Han skriver musik till modern dans, film, konst och dataspel. Jukka är medlem i bandet Silverbullit som har gett ut 3 skivor i Europa, USA och Japan och släpper en ny skiva i maj. www.jukkarintamaki.com

Dansmuseet
Ett museum som tänjer på gränserna för ämnet dans. En mötesplats för dans, teater, konst och foto med mångkulturella utställningar och programverksamhet för alla åldrar.

 

Lee Brummer An i for an I_webb

Pressmeddelande fredag 12 februari 2016

Närgången premiär för dansverk av Lee Brummer (ilDance)

Lee Brummers nya dansverk An I for an I utgår från dansarna och det kreativa teamets självbiografiska berättelser, tankar och idéer. Soundtracket innehåller förutom originalmusik av Domenico Angarano även intervjuer med teamet. Urpremiär 17 februari på Dansmuseet.

– Lee Brummers An I for an I är kort sagt ett otroligt personligt och närgånget verk. Lee, dansarna och det kreativa teamet har delat med sig av många minnen från sina liv och haft djupgående diskussioner om sina upplevelser. Det är en rörande och känslostark föreställning, säger Kungliga Operans premiärdansare Nadja Sellrup som varit med i det kreativa teamet för verket.

Skapandeprocessen har utvecklats under mer än ett och ett halvt år tillsammans med ett mångfacetterat team av utvalda internationella dansare. Baserad på teamets självbiografiska berättelser, lyfter den färdiga föreställningen fram händelser från det förflutna och från nuet som bidragit till att forma de individer de är idag. Musiken är en viktig del av verket och är skapad av Domenico Angarano. Soundtracket innehåller även intervjuer med teamet.

– Vi har funderat kring frågor som: Vad är det som gör oss unika när det fysiska jaget förändras kontinuerligt? Vad är konstant inom oss? Vilka strukturer behövs för att skapa ett jag? säger Lee Brummer, koreograf.

AN I FOR AN I på Dansmuseet
17 februari 19.00 (Urpremiär)
18 februari 18.00
19 februari 18.00
20 februari 15.00 och 18.00

Koreograf: Lee Brummer
Orginalmusik: Domenico Angarano
Soundtrack: Domenico Angarano och Lee Brummer
Dansare: Eytan Sivak, Siri Elmqvist och Gavriel Spitzer
Kreativt team: Nadja Sellrup, Eytan Sivak, Siri Elmqvist, Gavriel Spitzer och Joseba Yerro Izaguirre
Kostym: Aviad Herman
Ljusdesign: Ben Cowens
Produktion: ilDance och Point of U

Lee Brummer född 1984 är uppvuxen i London och i Israel. Hon är utbildad 4 år vid High School of the Academy of music and dance och hon har även en lärarexamen från Rubin Academy för higher education of music and dance, Jerusalem, 2003-2006. I flera år var hon dansare i kompaniet Bat Dor Dance Company samt Emmanuel Gat dance Company, båda med bas i Israel. Nu driver hon ilDance tillsammans med Israel Aloni, som koreograferat ett flertal verk på bl.a. Atalante och Regionteater Väst. 

För mer information och pressbiljett kontakta kommunikatör Linnéa Isaksson, 08-441 76 53, marknad@dansmuseet.se

Pressbilder (fler inom kort): http://www.dansmuseet.se/sv/press/aktiviteter/

 

jurell_526x186

Pressmeddelande torsdag 28 januari 2016

Världsteatern tolkad i porslin i en ny utställning av Torsten Jurell

Konstnären Torstens Jurells nya utställning på Dansmuseet gestaltar världen som en turnerande marionetteater. Museet invaderas av en brokig samling aktörer – tidlösa, androgyna världsmedborgare. Publiken släpps in bakom kulisserna. Vem drar i trådarna? Vem styr våra steg? Utställningen … Och natten kom! öppnar den 5 februari.

– Kina har kretsat i mina tankar ända sedan jag var liten, samlade frimärken och drömde om att gå till sjöss. Bortanför Vinga fyr vid Göteborgs hamninlopp låg Zanzibar, San Marino och Shanghai, säger konstnären Torsten Jurell. Han har bjudits in till Dansmuseet för att uppföra en “2:a Akt” i det projekt (Narrstreck) han har arbetat med i Kina och på Kungl. Konsthögskolan de senaste åren. I utställningen låter konstnären nattens ljus lysa över jorden. I månljuset framträder en annorlunda värld av mekaniska skulpturer, silhuettspel, måleri, foto och ljus.

Torsten Jurell är en mångfacetterad konstnär som i 10 år haft Kina som bas för sitt konstnärskap. Han har medvetet sökt sig till ”porslinsstaden” Jingdezhen som uppvisar årtusenden av levande hantverkskunnande. I detta dynamiska och samtida konstliv har Jurell i porslin skapat utställningens skulpturer och karaktärer som befolkar den teatervärld som nu installerats på Dansmuseet.

– Det är ingen teater jag gör. Det är en bild av en teater – en bild av livet som pågår medan du ser… manipuleras! säger Jurell.

– Det är med stor glädje som museet samarbetar med Torsten Jurell i en samtida konstutställning, säger museichef Erik Näslund. Hans verk reflekteras i Dansmuseets samlingar av äldre föremål från olika kontinenter. Den tusenåriga hantverkstraditionen betonas samtidigt som vi ser vår tid och kultur ur ett helt annat perspektiv.

Utställningen …Och natten kom! visas på Dansmuseet i Stockholm 5 februari – 1 maj 2016.

Öppen visning med Torsten Jurell söndag 7, 14, 28 feb, 6, 13, 20 mars, 10 april och 1 maj 13.00. (Ingår i entrébiljetten 40 kr).

After Work med Torsten Jurell måndag 22 februari och 4 april 17.00. (Ingår i entrébiljetten 40 kr).

Fri entré t.o.m. 18 år. Fri entré till museets samlingar.

Pressbilder för nedladdning hittar du här: http://www.dansmuseet.se/sv/press/aktuell-utstallning/

Mer information om Torsten Jurell: www.jurell.com

För mer information kontakta kommunikatör Linnéa Isaksson, 08-441 76 53, marknad@dansmuseet.se

Dansmuseet är ett museum som tänjer på gränserna för ämnet dans. En mötesplats för dans, teater, konst och foto med mångkulturella utställningar och programverksamhet för alla åldrar. Besöksadress: Drottninggatan 17.

 

 

 

 

rolf-med-mask_undersida

Pressmeddelande måndag 25 januari 2016

Dansmuseet inför fri entré till samlingarna

Den 1 februari träder regeringens reform om fri entré in på vissa av de statliga museerna. Dansmuseet omfattas inte av reformen men väljer på eget initiativ att införa fri entré till museets samlingar.

I september 2015 kom regeringen överens med Vänsterpartiet om att återigen införa fri entré på några av statens museer i Sverige. Regeringen bedömer att lika tillgång till det gemensamma kulturarvet bör ses som en demokratisk rättighet och att det är viktigt att så många som möjligt upplever att museerna är till för dem. Dansmuseet är en stiftelse och omfattas inte av reformen men väljer på eget initiativ att införa fri entré till museets samlingar.

– Det känns självklart för oss att införa fri entré till vår permanenta utställning, museets kärna. Det ökar tillgängligheten i enlighet med regeringens direktiv. Förhoppningsvis blir det lättare att nå personer som inte lika självklart kommer hit, säger Erik Näslund, museichef.

Det är snart 63 år sedan Dansmuseet öppnade i de små kupolvälvda rummen i Kungliga Operans källare, det forna Operakaféet. Sedan dess har museet hunnit med många adresser och finns idag på Drottninggatan 17 i centrala Stockholm.

Grunden för museets samlingar är Les Archives International de la Danse i Paris skapat av Rolf de Maré. Född 1888 in i en av Sveriges förmögnaste familjer – hans mormor var Wilhelmina von Hallwyl, skaparen av Hallwylska museet i Stockholm – hade Rolf de Maré möjligheten att förverkliga alla sina intressen och passioner. Han var konstsamlare, balettledare för Svenska Baletten i Paris på 1920-talet och skapare av Dansmuseet. Fascinerad av andra länders kultur reste han över hela världen, från sena tonåren till sin död 1964. I utställningen finns många föremål från hans resor, inte minst unika objekt från danskulturer i Asien och Afrika.

Idag är Dansmuseet ett kulturcenter som når ut till olika kategorier av besökare, inte bara genom utställningar kring dans, teater, konst och foto, utan även genom scenkonst, program för barn, kroki och prova-på-dans för unga och vuxna. Ambitionen har alltid varit att intressera nya besökare för danskonsten.

Utställningar våren 2016:
Rolf de Marés Dansmuseum – Permanent utställning som visar föremål med anknytning till dans och teater från hela världen som Dansmuseets grundare, Rolf de Maré (1888-1964) samlade på sina världsresor. Fri entré.

… och natten kom! Tillfällig utställning med verk av den mångfacetterade konstnären Torsten Jurell. Visas 5 februari – 1 maj 2016. Entré: 40 kronor. Fri entré t.o.m. 18 år.

Pressbilder samlingarna: http://www.dansmuseet.se/sv/press/samlingarna/ 
Pressbilder … och natten kom!: http://www.dansmuseet.se/sv/press/aktuell-utstallning/

För mer information kontakta
Linnéa Isaksson, kommunikatör Dansmuseet
marknad@dansmuseet.se, 08-441 76 53

 

 

Street Star

Pressmeddelande 19 november 2015 

Streetstar firar med fotoutställning på Dansmuseet

Streetstar har under hösten firat sitt 10-års jubileum genom att arrangera projektet Suburban Jam i Stockholm. De har flitigt besökt bland annat Husby, Akalla, Tensta, Hässelby och Östberga med ambitionen att fylla hela Stockholm med Streetdans- och HipHopkultur. Projektet avslutas nu mitt i city, på Dansmuseet, med foto- och videoutställningen Urban Exhibition. Dessutom streetdansföreställningen Tugg, tävlingar och avslutningsfest.

Över tusen streetdansare från över trettio länder samlas årligen i Stockholm under Streetstarfestivalen, Skandinaviens största streetdansfestival.

Det har varit otroligt inspirerande att få se hur streetdans-scenen har utvecklats under dessa 10 år i Sverige. Det har varit en helt fantastisk resa, säger Streetstars grundare Joachim Hövel.

Projektet Suburban Jam får nu sin final på Dansmuseet där fotoutställningen Urban Exhibition – 10 years of urban dance visas i museets ståtliga bankhall med vernissage 24 november. Foton och rörligt material ger tillbakablickar på dansårens höjdpunkter. Fotografer som dokumenterat resan är Setareh Seydalzadeh, Einar Kling Odenkrants, Anders Grönlund och Julia Alekseeva. Filmerna är gjorda av Patrik ”Rio” Monka och Robert Edman.

På fredagen den 27 november visas föreställningen Tugg – en visuell resa i streetdansens värld i koreografi av Viktor Fröjd. Fem streetdansare gestaltar livet och samhället genom ett maskineri. Alla är individer fast i ett gemensamt tuggande. Lyckas de bryta sig ur och följa sina känslor? Koreografin är inspirerad av stilarna Popping, HipHop, House och samtida dans. På kvällen tävlar streetdansare om en flygresa till Paris där världens största streetdanstävling, Juste Debout, arrangeras.

Suburban Jam arrangeras med stöd av Stockholm Kulturförvaltning och Stockholms Läns Landsting och i samarbete med Dansmuseet och Kulturskolan.

Detta händer under Suburban Jam på Dansmuseet:

Fotoutställning Urban Exhibition10 years of urban dance
Vernissage: tisdag 24/11 kl. 18.00 – 21.00 (Utställningen visas t.o.m. den 13 december 2015).

Föreställning TUGG
Fredag 27/11 kl. 18.00
Koreografi: Viktor Fröjd
Dansare: Anton Bergström, Theresa Gustavsson, Viktor Fröjd, Andreas Sanchez, Ana Strandberg
Kompositör: Markus Almqvist Bertilsson
Kostym: Sofia Gregersdotter

Producerad med stöd av Kulturrådet, Kulturförvaltningen och Dansens Hus.

<iframe width=”560″ height=”315″ src=”https://www.youtube.com/embed/pu8euP44e3s” frameborder=”0″ allowfullscreen></iframe>

Suburban All Style Battle (1vs1) och avslutningsfest
Fredag 27/11 kl. 20.00 – 23.00

Pris: 150 kr (under 26 år 75 kr) Gäller både kvällsföreställning Tugg, All Style Battle och fest. Biljetter köps i Dansmuseets kassa, Drottninggatan 17, telefonbokning 08-441 76 51. Begränsat antal platser.

Streetstar är en ideell förening i Stockholm som arbetar för att sprida ungdoms- och danskultur som fundament och plattform över hela världen. De verkar för att ge ungdomar en möjlighet att utveckla sina kreativa förmågor, förverkliga sig själva och bygga positiva värderingar med bas i dans, musik och kreativitet. Streetstar bildades 2005 av Martin C. Ferretti och Joachim Hövel. Dansmuseet och Streetstar har haft ett tätt samarbete de senaste åren med workshops och öppna träningar som inslag i museets programverksamhet.

 

MELO PARTY3_webb

Pressmeddelande 16 november

Livekonstkollektivet MELO firar 10 år på Dansmuseet   

För att fira att Livekonstkollektivet MELO har hållit ihop och utvecklats i ett helt decennium bjuder MELO och Dansmuseet in till en hel dag och en halv natt fylld av MELOs önskelista av inspirerande personer och aktiviteter; föreläsningar, diskussioner, filmvisning, lunchbuffé, performance, fest och rörelse.

Dagsprogrammet den 20 november innehåller bland annat avslappnande Kleinteknik i samarbete med Danscentrum Stockholm, samtal med Maggie Dillner & Anna Löfgren från organisationen Speciella, filmvisning om MELOs arbete för barn med särskilda behov, vegansk lunch, politisk diskussion med Veronica Svärd (säkerhetspolitisk talesperson), Jonathan Feldman (docent i internationella relationer), Em Petersson (Greenpeace), Nathan Hamelberg (debattör). Det blir också en performance med Shake it Collaborations och en kortfilm och diskussion med filmskapare Ebba Theorell.

Kvällens födelsedagsfest blir kombinerat releaseparty för MELO’s nya singel POUND (som släpptes den 10 november) – med det nya fenomenet Niki Awandee. Niki är en välkänd person inom den globala streetdance-scenen. Hon är vinnare av Juste Debout och flera andra internationella battles på världsnivå och är samtidigt aktuell i dokumentärfilmen Martha & Niki av Tora Mårtens som just nu visas på filmfestivaler runt om i världen. Sedan en tid tillbaka har Niki breddat sitt konstnärskap till att även greppa micken. Under kvällen kommer Niki rappa två låtar som släppts på MELO Collective Records: Almkvists “Hold On” och MELOs singel POUND. 

– Kom till en skön kväll på Dansmuseet så firar vi kärleken som får oss att orka när det känns som världen går sönder, skriver MELO.

MELO är ett konstnärskollektiv som sedan 2005 skapat en brokig samling sceniska verk, musik, installationer, ljudkoreografi/arkitektur, konstutställningar och interaktiva verk för barn. Sedan 2013 ger gruppen ut musik på eget skivbolag under namnet MELO Collective Records, och har förutom intrumental musik gett ut samarbeten med ikoner som Bahamadia och Georgia Anne Muldrow (US), Bijou (Guinea) och Midaircondo (SE). I november i år fick de den svenska utmärkelsen Årets kooperativ.

Fredag 20 november
10.00 – 18.00 Dagsprogram
20.00 – 01.00 Födelsedagsfest med gäster: Niki Awandee, ÖFA-kollektivet och DJ Baba Electronica.

Ladda ner programmet som PDF här.
Pressbilder finns här.

Hela dagen är kostnadsfri, med undantag för lunch (100 kr) och kvällens fest (50 kr). För mer information kontakta info@melo-collective.se

www.melo-collective.se

www.awandee.com

 

TangoAmor_webb

DANSA TANGO OCH STÖD MÄNNISKOR PÅ FLYKT

Tango Amor och Dansmuseet bjuder upp till Milonga på museet. Med tanke på flyktingkatastrofen i Europa går alla intäkter oavkortat till FN:s flyktingorgan UNHCR.
 
Bjud upp någon med blicken “cabeceo” och haka på dansflödet “la ronda”. Omfamna känslan! Milonga kallas en social danstillställning med argentinsk tango i vilken fyrtakten tango, tretakten tangovals och tvåtakten milonga spelas. Lördagen den 19 september 16.00 – 20.00 kan du dansa argentinsk tango på Dansmuseet i Stockholm och samtidigt stödja människor på flykt. Avgiften på hundra kronor går oavkortat till UNHCR.

– Jag kom som flykting till Sverige via FN 1979 från militärdiktaturen i Argentina. Min sambo Lilly kom som flykting med sin familj från Balkankriget 1992. Vi känner inte bara empati för de som flyr. Våra självupplevda erfarenheter av flykt skakar i våra kroppar. Vi vill dansa världen bättre! Vi är väldigt glada att Dansmuseet vill göra detta event möjligt tillsammans med oss, säger Ernesto Garzón som driver Tango Amor.

Argentinsk tango utvecklades i Buenos Aires i slutet av 1800-talet och blev populär i Europa på 1920-talet. De senaste tio åren har tangon fått ett uppsving och ökat i popularitet. På lördag spelar Ernesto Garzón den argentinska tangorepertoarens rytmer i ett klassiskt upplägg för dans. Milongan inleds med en timmes introduktion i argentinsk tango för nybörjare under ledning av Tango Amor.

16.00 – 17.00 Introduktion i tango för nybörjare.
17.00 – 20.00 Milonga öppet dansgolv.

Medverkande: Ernesto Garzón och Lilly Unkic från Tango Amor.
Pris: 100 kronor, drop-in.
Milonga Tango Amor på Dansmuseet även 24 oktober och 28 november.
Läs mer om Tango Amor på www.tangoamor.se. Foto: Miguel Herranz.

 

 

 

f_burn_webb

Pressmeddelande 28 augusti 2015

DANSFESTIVAL FUCKING BURN IT – AGE ON STAGE

I höst arrangerar koreograf Charlotta Öfverholm/Compagnie Jus de la Vie dansfestivalen Fucking Burn It! – Age on Stage på Dansmuseet i Stockholm. Tio dagars firande av att fortfarande stå på scen. Föreställningar, prisbelönta filmer, fotoutställning, workshops och seminarium om ålder och dans avslutas med en galaföreställning med artister med över 25 års scenerfarenhet.

Hon är en Ferrari, sa höftledskirurgen dagen efter operationen. Om tre månader kommer hon att dansa igen. Den franska kirurgen Frederic Laude, som gör 400 höftledsoperationer om året har uttalat sig om den svenske dansaren och koreografen Charlotta Öfverholms fysiska tillstånd. I år firar hon 30 år på scen, sitt danskollektiv Jus de la Vie har 20-årsjubileum och hon själv fyller 50. Hon är starkare och mer övertygad än någonsin om vad hon vill med dansen.

Den 8-17 oktober arrangerar Charlotta Öfverholm/Compagnie Jus de la Vie festivalen Fucking Burn It! – Age on Stage på Dansmuseet. Föreställningar, fotoutställning, prisbelönta filmer, workshops och seminarium om ålder och dans avslutas med en galaföreställning med artister från Forsythe, Kungliga Svenska Baletten, DV8, Complexions, Farm in the Cave, Batsheva och Jus de la Vie.

– Vi har bjudit in artister med över 25 års scenerfarenhet utan något mer att bevisa. Bara den starka längtan att vara sig själva, att skaka liv i världen ordlöst, bottenlöst och sorglöst. Och de fucking brinner för det, säger Charlotta Öfverholm.

Mycket riktigt stod Charlotta på scen exakt 3,5 månader efter höftledsutbytet med sin one-woman show Lucky i Prag, Tjeckien i april 2015. Hon gjorde akrobatik i rep, dansade och sjöng som om hon aldrig tidigare hade haft ont. Det var ny-höft-premiär och stående ovationer mötte Charlotta.

Som dansare och koreograf har Charlotta levt som världsmedborgare och har ett enormt nätverk från sina år utomlands från Tyskland, Spanien, Frankrike, USA, Tjeckien och Österrike. Hon bjuder in de bästa scenkonstnärerna till festivalen Fucking Burn It! för att visa på vad danskonsten har att erbjuda, men också för att dela med sig av sina mångåriga erfarenheter.

Föreställningar: Lucky, Antithesis, Pas de deux sans toi av Öfverholm, Rhoden, Cortes.

Filmer: DV8, Farm in the Cave, Alta Realitat, Anders J. Larsson.

Seminarium: Experter diskuterar Age on Stage. Om att överskrida traditionella konventioner och förväntningar. Inbjudna föreläsare är Paul Bronkhorst, Director Stichling Omscholingsregeling Dansers Amsterdam, Madeleine Ritter, Executive Director Dance On Berlin, Fay Nenander, ”Extended carriers” Stockholm samt Dans- och Cirkushögskolan i Stockholm.

Galaföreställning: Wendy Houstoun (UK), Desmond Richardson, Dwight Rhoden (USA), Amancio Gonzalez (DE), Jordi Cortes (ES), Rob Tannion (AU), Hana Varadzinova, Eliska Vavrikova (CZ), Talia Paz (IS), Lauri Antila, James Friedman, Jan Erik Wikström, Lindy Larsson, Tobias Hallgren och Charlotta Öfverholm (S).

Spelperiod                    Dansmuseet 8-17 oktober

Seminarium                 Dansmuseet 16 oktober

Galaföreställning           Rival 17 oktober

 

För mer information
Mia Crusoe, manager: mia@jusdelavie.org (+46)707-779372.

Pressbilder

För pressbiljetter kontakta Linnéa Isaksson, kommunikatör Dansmuseet: marknad@dansmuseet.se 08-441 76 53.

Compagnie Jus de la Vie skapades 1995 i Stockholm av grundaren och konstnärliga ledaren Charlotta Öfverholm. Sedan dess har över 25 produktioner skapats. Charlotta Öfverholm/Cie Jus de la Vie är baserat i Stockholm och turnerar internationellt. Läs mer på www.jusdelavie.org

Foto: Håkan Larsson (Bilden är beskuren).

 

 

samlingarna8

Pressmeddelande 2 juni 2015

Dansmuseet inför fri entré under sommaren 2015


För att öka tillgängligheten och locka fler besökare till utställningarna inför Dansmuseet fri entré till samtliga utställningar under juni, juli och augusti månad.

Imorgon, den 3 juni, är det 62 år sedan Dansmuseet öppnade i de små kupolvälvda rummen i Kungliga Operans källare, det forna Operakaféet. Sedan dess har museet hunnit med många adresser och finns idag på Drottninggatan 17 i Stockholm. Museet har nått ut till olika kategorier av besökare, inte bara genom utställningar kring dans, teater, konst och foto, utan även genom dansföreställningar, lunchkonserter, kroki, prova-på-dans för vuxna och programverksamhet för barn och unga. Ambitionen har alltid varit att intressera nya besökare för danskonsten. För att göra museet ännu mer tillgängligt för publiken tar Dansmuseet steget att införa fri entré till sina två utställningar under sommaren 2015. Detta gäller fr.o.m. tisdag 2 juni t.o.m. 30 augusti.

– Att fri entré påverkar publikens benägenhet att besöka museet, har vi konstaterat vid de särskilda tillfällen då vi har haft fri entré, som vid Kulturnatten, Dansens Dag och Kulturfestivalen. Då strömmade publiken till, säger Erik Näslund, museichef.

– Det gav också resultat under åren på Gustav Adolfs Torg när vi hade fri entré till den permanenta utställningen i många år. Vi gör detta nu som ett experiment över sommaren med förhoppning om att den fria entrén ska sänka tröskeln in till museet och bli en kulturell samlingsplats där alla känner sig välkomna.

Sommarens utställningar:

Rolf de Marés Dansmuseum – Permanent utställning som visar många föremål med anknytning till dans och teater från hela världen som Dansmuseets grundare, Rolf de Maré (1888-1964), samlade på sina världsresor.

Sleeping Beauties – drömmar och kostymer – En tillfällig utställning om Ryska Baletten i Paris 1909–1929 (t.o.m. 16 augusti 2015).

För mer information kontakta Linnéa Isaksson, kommunikatör på Dansmuseet. marknad@dansmuseet.se, 08-441 76 53.

 

 

 

Weld Company_Stillman

Pressmeddelande 16 april 2015

Weld Company och Rebecka Stillman gästar Dansmuseet

Dansmuseet i Stockholm gästas av experimentella Weld Company som framför ett dansverk i koreografi av Rebecka Stillman.

Weld Company är ett nytt kompani initierat av dans-och konstplattformen Weld i Stockholm som vill återupptäcka och ompröva formen för hur ett danskompani fungerar. Sedan starten 2013 har kompaniet bjudit in svenska och internationella koreografer till att skapa nya verk, alla med restriktionen ”No Talking No Props”. För Weld Company står rörelsen i centrum liksom de frågor som väcks kring samtida dans och koreografi.

Den 22 – 24 april framför Weld Company Rebecka Stillmans senaste koreografi på Dansmuseet i vilket hon föreslår ett utforskande av danshistoria som trampolin mot okända territorier. Istället för att sikta mot det verkligt okända handlar utforskandet om att leta precis bredvid det vi känner till.

Rebecka Stillman har olika funktioner i projekt som rör koreografi. Rebecka jobbar med protokollstyrda koreografiska processer och har en förkärlek för arbetssätt där man inte kan veta hur produkten i slutändan kommer att te sig. Hon är utbildad vid Balettakademien i Stockholm, Kungliga Svenska Balettskolan, Stockholms Universitet, SEAD (Salzburg) och DOCH. Hon var med och startade scenkonstgruppen ches:co som var aktiv 2006-2010 och har senare varit med i andra gruppkonstellationer nationellt och internationellt.

Weld Company är ett förslag till hur man kan återupptäcka och omvärdera idén om hur ett danskompani fungerar. Weld Company uppdaterar kompaniformen och utgår ifrån ett kollektivt arbete som förs genom en av Weld tydligt given struktur. Förutom att samarbeta med gästkoreografer initierar kompaniet egna projekt och händelser samtidigt som man undersöker det svenska dansarkivet. Kompaniets medlemmar bidrar med och är delaktiga i att välja innehåll. Huvudfokus ligger på det utrymme som friläggs för att praktisera konstformen. Att bli den dansande kroppen, det dansande kollektivet och att genom detta ställa frågor kring dans och koreografi idag.

På Weld Company’s repertoar finns verk av Julian Weber, Michael Kliën, Efva Lilja och Litó Walkey.

Weld Company består idag av Anna Westberg, Elias Girod (FI), Per Sacklén, Caroline Byström, Pavle Heidler (HR) och Josefine Larson Olin.

För mer information och pressbiljett:
Linnéa Isaksson, kommunikatör
08 441 76 53
linnea.isaksson@dansmuseet.se

 

silje hattar 3_webb

Pressmeddelande 4 mars

HATTFYLLD FÖRESTÄLLNING PÅ DANSMUSEET

Stockholmspremiär 11 mars


Folkmusik- och dans möter nya moderna uttryck i ett verk som kretsar kring en kvinna som söker sin identitet, utan folkdräktens tunga kjolar. 101 hattar att sparka ner innan jag dör spelas på Dansmuseet i Stockholm 11-19 mars. Föreställningen är ett samarbete mellan norska hallingdansaren Silje Onstad Hålien, svenske musikern Anders Löfberg samt regissören och dramatikern Susanne Marko.

101 hattar att sparka ner innan jag dör går på spaning efter en kvinnas relation till sig själv och omvärlden. Vem är hon? Älskarinna? Häxa? Martyr? Moder? Krigare? Karriärist? Hallingdansare… Hur många roller, hur många ”hattar” måste hon prova, undersöka, leva upp till, sparka ner, innan hon kan bli sig själv – en människa långt mer än alla hattar…

Silje Onstad Hålien är den första kvinnan i Norge att dansa Halling på elitnivå. Denna västskandinaviska folkdans framförs vanligen solo, av män. Därför var det många som reagerade när hon för några år sedan dansade i kort kjol för att klara av den mycket rörliga och akrobatiska dansstilen. Hon har dragit slutsatsen att klädkoden för kvinnliga folkdansare måste revolutioneras. Liksom alla våra traditionella könsroller!

– Denna djupt personliga berättelse om att spränga gränser krävde att vi också skulle försöka spränga gränser konstnärligt. Med folkdansen och folkmusiken som stadigt golv vågar vi ta språnget ut i den moderna danskonstens, operans och popens musiklandskap, säger Susanne Marko, regissör.

Idé och regi: Susanne Marko.
Idé, koreograf och dansare: Silje Onstad Hålien.

Musik/musiker: Anders Löfberg.

För mer information & pressbiljett: 

Linnéa Isaksson, kommunikatör Dansmuseet
linnea.isaksson@dansmuseet.se
08-441 76 53

Längd: 50 minuter.
Biljetter: Via Kulturbiljetter.se
eller boka på 08-441 76 51
Plats: Dansmuseet, Drottninggatan 17 Stockholm.
Mer info och pressbilder: http://www.dansmuseet.se/sv/press/aktiviteter/
Speldatum:
Onsdag 11 mars 12.30
Torsdag 12 mars 12.30
Fredag 13 mars 12.30
Lördag 14  mars 14.00
Söndag 15 mars 14.00
Tisdag 17 mars 18.00 (+panelsamtal)
Onsdag 18 mars 12.30
Torsdag 19 mars 12.30

 

 

Ika_webb_3

Pressmeddelande 13 februari

Ika Nord: En kropp säger mer än tusen ord

Den 18 februari är det Stockholmspremiär för En kropp säger mer än tusen ord på Dansmuseet, en föreställning av skådespelerskan och mimartisten Ika Nord. Medverkar i såväl dikt som rörelse gör aktrisen Meg Westergren.

Ika kommer till Dansmuseet 18 – 21 februari med en förtrollande föreläsningsföreställning och rörelserevy. Tillsammans med gästartisten Meg Westergren bjuder de på mim, teckenspråk, sång dikt och dans.

– Man kan säga att det är en sorts kartläggning av kroppens olika språk. En timme om den kommunicerande rörelsen, den som vill vara begriplig, säger Ika Nord.

Publiken får bland annat höra musik av Matti Bye, Frédéric Chopin och David Tallroth, se koreografi av Kathleen Quinlan och Isadora Duncan, höra dikt av Nils Ferlin samt se exempel på Biomekanisk rörelse av Vsevolod Meyerhold. Ika kommer att berätta om Étienne Decroux och hans syn på mimkonsten; en visuell humanistisk propaganda, och visa sitt mimstycke 1900-talsmänniskan. Det berättar om Europa, ett sekel i rörelse och bygger på Peter Englunds bok Brevet från nollpunkten. Om samarbetet med Meg Westergren säger Ika:

– Det är så otroligt inspirerande! Hon är genommusikalisk. Hela hon är glädje, ljus och grace. Det är en ynnest att få se och höra en artist med sådan kontakt till såväl konsten som sin publik.

Speldatum:
Onsdag 18 februari 12.30 (Stockholmspremiär)
Torsdag 19 februari 18.00
Fredag 20 februari 12.30
Lördag 21 februari 14.00

För mer information och pressbiljett:
Linnéa Isaksson, kommunikatör Dansmuseet
linnea.isaksson@dansmuseet.se
08-441 76 53

 

stockholms_museer_app_press

PRESSMEDDELANDE 10 FEBRUARI 2015

Ny app för turister och museinördar

Stockholms museer lanserar gemensam app

85 museer och konsthallar i Stockholmsområdet har gått ihop och lanserar en ny gratis applikation. Appen innehåller förutom kort information om varje museum flera filter baserat på närhet, öppettider i realtid och ämnesområde. Man kan också välja att visa vilka museer som är anpassade för funktionshindrade, har café eller anordnar barnaktiviteter.

”Stockholms museer, slott och konsthallar ger upplevelser i världsklass och det finns en otrolig bredd och variation bland oss. Vi har miljontals besök varje år och tillsammans utgör vi en enorm kraft” säger Lisa Rosén, ordförande i föreningen Stockholms museiinformatörer, som gärna ser att museerna samarbetar mer i framtiden. ”Både besökare och museer tror jag tjänar på mer av liknande samarbete och insikten att vi kompletterar istället för konkurrerar med varandra.”

Applikationen Stockholms museer finns att ladda ner ifrån App Store och Google Play och går att använda utan internetuppkoppling när den väl är nedladdad.

För mer information
Lisa Rosén, styrelseordförande SMI, museichef MC Collection, 0704215967, lisa@mc-collection.com
Olle Burman, styrelseledamot SMI, Armémuseum, 0851956385, olle.burman@armemuseum.se

Om Stockholms Museiinformatörer, SMI Föreningen Stockholms Museiinformatörer, SMI, är en sammanslutning av informatörer och marknadsförare från ett 80-tal museer och konsthallar i Stockholm med omnejd. Föreningen är en intresseorganisation och har som mål att på bästa sätt informera allmänheten om de olika publika begivenheterna på museerna.

 

Helena_franzén_foto_hakan_jelk_webb

Pressmeddelande 21 januari 2015

Helena Franzén och Ori Flomin i nytt dansverk om vänskap


De två koreograferna och dansarna Helena Franzén och Ori Flomin har skapat en duett om vänskap och samhörighet. Meeting You heter verket som de framför tillsammans på Dansmuseet 28 januari – 1 februari.

Helena Franzén är en av Sveriges främsta koreografer inom modern dans, med över 70 verk på 20 år. Helena och den israeliske koreografen och dansaren Ori Flomin träffades i New York redan på 90-talet. Sedan dess har de kontinuerligt möts i olika sammanhang i dansvärlden. Våren 2012 påbörjade de sitt samarbete med projektet Meeting You.

Det ursprungliga temat i föreställningen rör sig kring vänskap och samhörighet. Hur uppstår och skapas vänskap? Vad är det för slags dragningskraft hos människan som berör och påverkar oss och vad stannar kvar i vårt medvetande? Hur bygger vi upp vår förståelse för en annan människa? Medverkar i projektet gör också musikern Jukka Rintamäki som har ett långt samarbete med Helena Franzén med hela tio verk tillsammans.

Urpremiären ägde rum den 27 november i Scenkonst Sörmlands konsertsal i Eskilstuna med efterföljande turné i Sörmland. Stockholmspremiär blir det på Dansmuseet den 28 januari kl. 12.30.

Koreografi och dans: Helena Franzén, Ori Flomin
Musik: Jukka Rintamäki
Producent: Lena Uhlander
Film/foto: Håkan Jelk

Längd: 45 minuter
Biljetter: 150 kr. Kulturbiljetter.se eller 08-441 76 51.
Speldatum: Stockholmspremiär 28 januari kl. 12.30, 29 januari kl. 18.00 (med efterföljande samtal med Helena och Ori), 30 januari kl. 12.30, 31 januari kl. 14.00 och 1 februari kl. 14.00.

Trailer Meeting You: http://vimeo.com/117271947

För mer information och pressbiljett: 
Linnéa Isaksson, kommunikatör Dansmuseet
linnea.isaksson@dansmuseet.se
08-441 76 53

Pressbilder: http://www.dansmuseet.se/sv/press/aktiviteter/

Ori Flomin: Israelisk koreograf och dansare bosatt i New York. Hans verk har visats i NYC på DTW, Movement Research på Judson Church, PS 122, DNA och i Österrike, Japan och Israel. Ori undervisar både flera kompanier och i skolor som t.ex. P.A.R.T.S (Bryssel), Sasha Waltz Company (Berlin), ImPulsTanz (Wien), The Place (London), DanceCentrum (Stockholm), SUNY Purchase (NY). Ori har b.la. dansat med Stephen Petronio Company, Neil Greenberg, MolissaFenley, Maria Hassabi, Helena Franzén och Michael Clark. www.oriflomin.com

Helena Franzén: Dansare och koreograf, utbildad vid Balettakademien i Stockholm och Danshögskolans koreografutbildning. Har varit verksam som koreograf och dansare i 25 år och koreograferat över 70 verk. Undervisar regelbundet i teknik och repertoar i Skandinavien och Europa. Har skapat verk för bl a Göteborgsoperans Balett, Skånes Dansteater, Regionteater Väst, Norrdans, Mobita Dansco i Tammerfors, DDT Company och Kungliga Operan i Köpenhamn. Helena mottog Svenska Teaterkritikers Förenings danspris 2011. 2014 tilldelades Helena även Per Ganneviks stipendiet/Konstnärsnämnden. Helena Franzén är en koreograf vars verk präglas av det precisa i rörelsekvalitet och uttryck. Hennes verk beskrivs ofta med ord som ”fysisk intelligens”, ”rörelse-poesi med nerv och närvaro” – beskrivningar som tydliggör hennes plats i det svenska danslandskapet. Det exakta i en balansförskjutning eller hur en arm skälver till – det är det som ger det koreografiska dess kommunikativa kraft. www.helenafranzen.se

Den 9 januari sände K-Special i SVT dokumentärfilmen In Between om koreografen Helena Franzén av regissören Petra Markgren Wangler. Filmen finns tillgänglig på SVT Play t.o.m. den 8 februari 2015.

Jukka Rintamäki: Verksam som kompositör och musiker. Han skriver musik till modern dans, film, konst och dataspel. Jukka är medlem i bandet Silverbullit som har gett ut 3 skivor i Europa, USA och Japan. www.jukkarintamaki.com

Dansmuseet är ett museum som tänjer på gränserna för ämnet dans. En mötesplats för dans, teater, konst och foto med mångkulturella utställningar och programverksamhet för alla åldrar.

 

 

Vogue_Photo by Derek Blanks_webb

Pressmeddelande 4 december 2014




Sveriges första ”Vogue Ball” på Dansmuseet, Stockholm

Fredagen den 12 december är det dags för årets dansevent: The Fashion Throwback Ball på Dansmuseet i Stockholm. I samarbete med Streetstar och danskompaniet P*fect arrangeras Sveriges första Vogue Ball med danstävlingar i sex olika kategorier. Tävlingarna bedöms av tre verksamma voguelegender från New York samt en svensk skådespelare och dragshowartist.

New Yorks undergroundkultur har nu äntligen nått Sverige i form av en Vogue Ball: The Fashion Throwback Ball 2014. På fredagen den 12 december förvandlas Dansmuseet till ett ballroom där voguedansare och entusiaster samlas för att genom dans, mode och rätt attityd, imponera på domare och publik. Några av kvällens tävlingskategorier är ”Runway in Drag”, “Vogue Femme” och ”New Way”. Temat för denna bal är att inspireras av modetrender från tidigare decennier. Eventet är ett samarbete mellan Dansmuseet, Streetstar och danskompaniet P*fect och förväntas locka människor med olika bakgrund och danserfarenheter.

Voguing är en dansstil som växte fram på gatorna i 1980-talets Harlem, New York City. Dansstilen utvecklades av unga män som inte tillhörde den vita heterosexuella normen. Med en längtan bort från förtryck och fördomar skapades en undergroundscen där människor kunde leva öppet oavsett sexuell läggning, könsidentitet, könsuttryck och etnicitet. Samlingsplatsen var så kallade ballrooms där man dansade och tävlade i alla möjliga kategorier. Voguing kom att bli en subkultur länkad till idéer om mode, lyx, social- och ekonomisk rörlighet. En stor inspirationskälla var modemagasinet Vogue med sina eleganta modeller som poserade och lockade med sin fabulösa livsstil. Dansen kännetecknas av dramatiska hand- och benrörelser som influerats av modehusens catwalks, egyptiska hieroglyfer, klassisk balett, jazz och modern dansteknik, ofta utförd till housemusik och jubelrop från åskådare.

Konferencier under kvällen är Dashaun Lanvin Wesley, en erkänd MC och dansare från New Yorks voguevärld. Domare är Danielle Polanco (US), Aviance Milan (US), Daniel (Revlon) Lugo (SWE/ US) och Robert Fux (SWE).
The Fashion Throwback Ball: 
Fredag 12 december kl 22.00-03.00. Åldersgräns 18 år. Inträde 100 kr kontant. Adress: Dansmuseet, Drottninggatan 17, Stockholm.

För mer information och pressbiljett kontakta: 
Linnéa Isaksson, kommunikatör
, 08-441 76 53 linnea.isaksson@dansmuseet.se

Dansmuseet är ett museum som tänjer på gränserna för ämnet dans. En mötesplats för dans, teater, konst och foto med mångkulturella utställningar och programverksamhet för alla åldrar.

Streetstar är en ideell förening som grundades 2005 av Joachim Hövel och Martin C. Ferretti med syftet att skapa och producera ungdomskultur. Passionen är urban dans och musik. Streetstarfestivalen samlar årligen över 5000 besökare och dansare ifrån över 30 länder. Läs mer på www.streetstar.se.

P*fect är ett danskompani som bildades 2007 och har sedan dess arbetat för att utveckla voguing i Sverige. Läs mer på www.pfect.se.

Foto: Derek Blanks (bilden är klippt).

 

 

 

Dardel_bok_Erik_näslund

 

PRESSMEDDELANDE 27 november 2014

Ny konstbok om Nils Dardels liv, måleri, kärlekar och brevväxlingar av Dansmuseets chef Erik Näslund

Dardel, ett efterlängtat nytryck om konstnären Nils Dardels fascinerande liv och måleri författad av Dansmuseets chef Erik Näslund utkommer den 27 november. Den omsorgsfulla designen är skapad av Frankenstein Studio och speglar Dardels dubbelbottnade personlighet paketerat i en exklusiv ”Book-in-Box”. Därtill säljs en tygkasse i samma två tryck som boxen av Dardels mest betydande verk.

Boken är ett konstverk i sig där formen tillåtits ta många långa timmar, där pappret varsamt har valts ut för att spegla innehållet. En bok att umgås med, en bok som skapar identitet, en bok att bli en del av, en bok man vill hålla i handen och ha kvar i bokhyllan som en påminnelse. Den innehåller hundratals bilder fördelade på ca 450 sidor av färgsprakande dandyism.

I sin Dardelbiografi, som första gången utkom 1988, har författaren Erik Näslund försökt fånga skymten av en människa som använde konsten som ett sätt att finna stabilitet i tillvaron; möjligheten att måla av sig “demonerna” var Dardels räddning undan alkoholism och drogberoende, ångest för ett dödshotande hjärtfel och en konfliktfylld sexualitet som gjorde att han sökte anpassa sig efter den gängse normen. Nils Dardel (1888–1943) har sedan 1980-talet upplevt en spektakulär renässans. Hans eleganta och könsöverskridande konst passar som handen i handsken in i nutidens kulturmönster. Dardels måleri har på senare tid vunnit en ny stor, framförallt yngre publik, bland annat för dess vackra kolorit, men också för den undermedvetna narcissistiska spegling som mitt i prick fångar 2010-talets självbespeglande livsstil. Han är mest känd för sin målning Den döende dandyn som i slutet av 80-talet såldes för 13 miljoner kronor.

– På många sätt var Dardel en dubbelnatur; han såg mörker och ljus på en och samma gång, han förenade ironi med allvar och både bländade och upprörde sin publik med sina naivistiska men samtidigt orientaliskt inspirerade, absurda och fantasifulla målningar säger Erik Näslund.

Ur boken:

Sid 44
Nu på morgonen har jag promenerat i solskenet i min blå kostym…Alla vände sig om och tittade efter mig så att nu känner jag mig rätt pigg

Sid 367
Pengar till Mme Leger har jag skickat till henne. Hon är Gud ske lov på landet. Jag var vid stationen och sade adjö till henne. Alla kommo med blommor. Jag gav henne en liten apa i stället. Det blev hon mycket förtjust över. Aset kallar apan för Nils.

Erik Näslund är sedan 1989 chef för Dansmuseet i Stockholm och har varit curator för otaliga uppmärksammade utställningar både i Sverige och utomlands. Han har skrivit bland annat Rolf de Maré (2008) och Ballets Russes (2009) som båda är utgivna på Bokförlaget Langenskiöld.

För att beställa recensionsexemplar, bildmaterial eller boka en intervju med Erik Näslund, Frankenstein Studio eller Langenskiölds förlag vänligen kontakta Amanda Persson på tel 08-663 90 50 eller info@langenskiolds.se.


thetenthmuse_webb_program

Pressmeddelande 29 oktober 2014

Jan-Erik Wikström & Pontus Sundset i intensiv duett på Dansmuseet

I våras presenterade Dansmuseet en ny koreografisk begåvning, Sigge Modigh, som skapade Short Stories för museets publik. Nu är han tillbaka med The Tenth Muse, skapad direkt för två framstående dansare, Jan-Erik Wikström och Pontus Sundset. Urpremiär 5 november.

Jan-Erik Wikström är en av Sveriges främsta dansare i modern tid. Den 5 november möter han Pontus Sundset i urpremiären av The Tenth Muse på Dansmuseet. Ett relationsdrama med två karismatiska scenartister från två olika sorters dans, den klassiska och den moderna. Koreografi av unge, omtalade Sigge Modigh.

– Det har varit en tillgång att få arbeta med så erfarna dansare som Jan-Erik och Pontus, säger Sigge Modigh. Båda två är mycket starka tekniskt. Att se dem dansa tillsammans är en oerhört fysiskt upplevelse.

I The Tenth Muse utmanas den traditionella bilden av en musa som en sval kvinna, som inspirerar konstnären.

– En musa är så mycket mer! Det är en livspartner som ger konstnären trygghet att skapa, en välmenad spark i baken när du behöver den och tvingar dig att utvecklas genom att våga ifrågasätta dina val, säger Sigge Modigh. Att det råkar vara två män som gestaltar en så nära relation är för mig helt ointressant. Det jag berättar handlar om människor. Kärnan är densamma oavsett sexuell läggning, etnicitet och kön.

Sigge Modigh är en koreograf som imponerat med sin förmåga att blanda olika stilar. Sedan våren 2012 driver han danskompaniet Can I Do This? som tillsammans producerat verken: Short Stories, In the eyes of the beholder, Welcome Home och Svarta Svanen. Den senare uppmärksammades för andra året i rad i SVT:s ”Danskväll” lördagen den 1 november.

Idé, koreografi och ljus: Sigge Modigh

Dansare: Jan-Erik Wikström, Pontus Sundset

Set: Carl Thorborg, Sigge Modigh

Musik: Philip Glass & Brahms

Kostym: Pontus Sundset

Affischfoto: Carl Thorborg

Urpremiär: 5 november kl. 12.30.

Längd: ca 35 minuter.

Speldatum: 
Ons 5 nov kl 12.30
Tor 6 nov kl 12.30
Fre 7 nov kl 12.30
Lör 8 nov kl 14.00
Sön 9 nov kl 14.00
Lör 15 nov kl 14.00
Sön 16 nov kl 14.00

För mer information & pressbiljett kontakta:
Linnéa Isaksson
Kommunikatör, Dansmuseet
Tel: 08 441 76 53
E-post: linnea.isaksson@dansmuseet.se

 

Fragment_webb_program

PRESSMEDDELANDE 19 september 2014

Art of Spectra uppträder på Dansmuseet i Stockholm

Art of Spectra har Sverigepremiär med dansföreställningen Fragment på Dansmuseet i Stockholm 24 september. Därefter följer föreställningar 25 – 28 september.

Fragment är en dansföreställning som handlar om ett minne som man inte har full tillgång till. Det kan vara en bild, en känsla av en händelse eller kanske en dröm. Det kan vara fragment ur ett liv eller av ett möte. Fragment är det sista verket i en svit av tre under titeln I remember. Peter Svenzon står för koreografi och musik, dansare är Joakim Envik Karlsson, Ulriqa Fernqvist och Zacharias Blad. Texterna som förekommer i föreställningen är baserade på verkliga minnen och historier från dansarna själva och andra medverkande, förutom en text som är skriven av kompositören Robert Ashley år 1968.

– Vi är väldigt glada att efter ett spännande gästspel av Göteborgskoreografen Gun Lund i våras, återigen kunna presentera den koreografiska kreativitet som finns utanför Stockholmsområdet, säger Erik Näslund, museichef.

Fragment är ett intimt stycke som lämpar sig särskilt bra för Dansmuseets annorlunda spelrum, säger Peter Svenzon, koreograf och kompositör.

Dansmuseet i Stockholm är ett mångkulturellt museum och kulturcenter mitt i Stockholm city där man kan uppleva dans och rörelse genom utställningar, film och självklart genom att dansa själv. Ett flertal gånger om året presenterar museet nya dansverk av spännande koreografiska talanger.

Urpremiären av Fragment spelades den 13 september i Oulu, Finland på OuDance festivalen.

Om Art of Spectra
Det Göteborgsbaserade danskompaniet Art of Spectra har sedan starten 1998 producerat ett trettiotal dansverk, under ledning av koreografen och kompositören Peter Svenzon. Hans artistiska uttryck är mycket fysiskt och har en direktkommunikation med publiken. Koreografin präglas av såväl kampsport, breakdance, som klassisk och samtida dans. Dansen bygger på ett gränsöverskridande mellan olika konstformer som dans, teater, musik, video och bildkonst och detta har blivit deras signum. www.artofspectra.se

2013 mottog Art of Spectra ett kulturstipendium från Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.

FRAGMENT
Koreografi, musikkompositör: Peter Svenzon 
Ljusdesign: Robert Jadenfelt
Kostym: Donky production
Dansare: Joakim Envik Karlsson, Ulriqa Fernqvist, Zacharias Blad
Grafiskt arbete och video: Peter Svenzon, Josef Atlestam och Joakim Envik Karlsson på Foxhound.se
Affischfoto: Carl Thorborg

Speldatum på Dansmuseet Stockholm
24 september 12.30, premiär i Sverige
25 september 12.30
26 september 12.30
27 september 14.00
28 september 14.00

För mer information & pressbiljett, vänligen kontakta:
Linnéa Isaksson
Kommunikatör, Dansmuseet
Tel: +46 8 441 76 53
E-post: linnea.isaksson@dansmuseet.se

 

Saltodancecompany_webb

Pressmeddelande 6 augusti 2014

DANS TILL DET SKRIVNA ORDET

På söndag 17 augusti monteras återigen världens längsta bokbord på Drottninggatan i Stockholm. Bokbordet sträcker sig ända från Riksdagen till Tegnérlunden och flera hundra privatpersoner, antikvariat, förlag och författare försöker sälja sina alster under denna folkliga bokfest. Under söndagen kommer det skrivna ordet till liv när orden dansar över Världens längsta bokbord.

Utanför Dansmuseets nya lokaler, på Drottninggatan 17, dansas det på festivalens bokbord! Elsa Sjögren från Salto Dance Company dyker upp under dagen och rör sig till det skrivna ordets kraft. Strax efter varje uppträdande kan de som vill få en guidad tur på Dansmuseet – en upptäcktsresa bland masker, dockor och kostymer från dansens förunderliga värld.

Elsa Sjögren är utbildad vid Danshögskolan i Stockholm och på Broadway Dance center i New York. Med en blandning av olika dansstilar utforskar hon gärna oväntade teman. Som att med dans och rörelse gestalta vetenskapliga forskningsresultat och avhandlingar – ett överraskande sätt att presentera ny forskning på.

Se Elsa dansa live kl 12.00, 13.00, 14.00 och 16.00 utanför Dansmuseet på Drottninggatan 17 samt kl 15.00 på Centralbadet.

Guidade turer på Dansmuseet kl 12.15, 13.15, 14.15 och 16.15. Visningstid är cirka 30 minuter.

Bokbord kl. 11.00 – 18.00

För mer information:
Linnéa Isaksson 08 441 76 53
linnea.isaksson@dansmuseet.se

Transmission_foto Lisa Thanner_1057_
Pressmeddelande 27 mars

Transmission av Gun Lund & E=mc2 Danskonst

Dansmuseet 2, 3, 4 april kl 12.30, 5 april kl 14.00 och 18.00

Dansmuseet presenterar unikt gästspel från Göteborg: Transmission i koreografi av Gun Lund

Den 2 – 5 april gästas Dansmuseet av koreografen Gun Lund. Under fem lunchföreställningar visas verket Transmission – en vibrotaktil upplevelsesom framförs av fem dansare från ensemblen E=mc2 Danskonst.

Gun Lund är en av Sveriges mest namnkunniga koreografer, konstnärlig ledare för E=mc2 Danskonst och verksam inom dansområdet sedan drygt 30 år. Med hemvist i Göteborg där hon även drivit flera olika dansscener – i nuläget 3:e Våningen – har hennes danskonst också nått ut i världen. Trots en omfattande koreografisk meritlista är Gun Lund lite av en doldis i det stockholmska danslivet.

Transmission är en dansföreställning som handlar om överföring av tankar, intentioner och elektromagnetiska vågor. Vågor som genom den specialutvecklade tekniken ger vibrationer och nervimpulser till dansarna som omformar dessa till rörelser. Det är en föreställning som väcker frågor. Vad händer när vi låter förnimmelse och känsel överta de ofta självklara sinnena syn och hörsel?

– Under lång tid har jag varit intresserad av det taktila, kommunikation utanför det synliga eller hörbara. Huden, känseln är vårt största sinne – klart underskattat, kanske intellektuellt nedvärderat, säger Gun Lund. En annan aspekt är möjligheten att hitta tidigare inte prövade rörelsemönster. Här kommer impulserna från en person utanför en själv och som dansare tvingas man lyssna utåt istället för inåt.

–  Dansmuseet handlar om kroppskänsla, om fysisk konst, utan bindningar till traditionella uppfattningar om dans. Därför känns det särskilt roligt att presentera en koreograf som inte många gånger tidigare visat dansverk i Stockholm, trots en fantastisk karriär, säger Dansmuseets chef Erik Näslund.

Transmission

Idé, koreografi och iscensättning av Gun Lund

Koreografin är skapad i nära samarbete med dansarna:
Luisa Denward, Rebecca Evanne, Gunilla Jansson, Olof Persson, Åsa Thegerström

Teknisk innovatör: Lars Persson
Ljussättning: Finn Pettersson
Musik- och ljuddesign: David Sundqvist

Kostym: Maja Johansson & Sophia Svensson
Foto: Lisa Thanner
Längd: ca 50 minuter
Produktion: E=mc2 Danskonst för dansscenen 3:e Våningen i Göteborg, urpremiär hösten 2012.
Med stöd av: Kulturnämnden i Göteborg, Statens Kulturråd, Kulturnämnden i Västra Götalandsregionen.

För vidare information och pressbiljett:
Linnéa Isaksson
08 441 76 53
linnea.isaksson@dansmuseet.se
Drottninggatan 17, Stockholm
www.dansmuseet.se

 

shortstories2
Pressmeddelande 10 mars

Lunchdans på Dansmuseet: urpremiär för Short Stories 19 mars

Nytt dansverk i koreografi av Sigge Modigh spelas på Dansmuseet 19 – 30 mars. Dansare: Sigge Modigh, Jarck Benschop, Renata Simon och David Lagerqvist. Short Stories har urpremiär onsdag 19 mars kl. 12.30 och därefter ges 9 föreställningar: 20, 21 mars kl. 12.30, 22, 23 mars kl. 14.00, 26, 27, 28 mars kl. 12.30 samt 29, 30 mars kl. 14.00.

Dansmuseet fortsätter att vara en alternativ dansscen, mitt i hjärtat av Stockholm. Den 19 mars är det urpremiär för Short Stories – en lekfull och fysisk dansföreställning i koreografi av Sigge Modigh. Under konceptet lunchdans förvandlas museet till en ruffig nattklubb där denna fragmentariska berättelse om kärlek, våld, glädje, lust och sorg utspelar sig.

– Jag har hämtat inspiration från barockdans och festligheter som spårat ur. Short Stories innehåller passion och ett stort mått av humor och självdistans. Jag är inget stort fan av introvert dans. På scen vill jag berätta något för publiken, säger Modigh.

Sigge Modigh är ett namn på uppåtgående som imponerat med sin förmåga att blanda olika dansstilar. I Short Stories varvas klassisk dansteknik med modernt golvarbete och fysiskt krävande inslag. Sedan våren 2012 driver han danskompaniet CAN I DO THIS? som tillsammans producerat verken: Welcome Home, En liten…, Sirocco, Re:Birth. Modigh uppmärksammades senast hösten 2013 med sitt bidrag till SVT:s ”Svansjökväll”.

De fyra dansarna i Short Stories har en intressant åldersmässig spridning; den unge David Lagerqvist, 22, möter t.ex. Jarck Benschop, 59, vars karriär sträcker sig över fyra decennier. Tillsammans med Renata Simon från Kungliga Baletten och Sigge Modigh är det en ensemble som överbryggar generationsgränser.

– Vi är stolta över att kunna fortsätta visa nya dansverk i museets vackra bankhall. Sigge Modigh är en av våra yngre, kommande koreografer. Han vill gärna berätta i dans; alltmer ovanligt i nutida sammanhang, säger Dansmuseets chef, Erik Näslund.

Pressbilder finns att hämta här 

För mer information kontakta: Linnéa Isaksson, 08-441 76 53 eller marknad@dansmuseet.se

 

mattiasenn

LUNCHKONSERT MED MATTIAS ENN

Måndagar 3, 10, 17 och 24 februari klockan 12.00
Estradören Mattias Enn är tillbaka på Dansmuseet med ett jubileumsprogram där han presenterar ett axplock ur sina många olika föreställningar. Det blir franska visor, revykupletter och artistporträtt av kända svenskar från scen och kabaré.

Mattias Enn: sång
Carina E Nilsson: piano
Stumfilmspianisten Edward von Past underhåller med musik från kl 11.30

Längd: 60 minuter, ej paus.
Biljettpris: 160:- Måltid ingår ej men Bistro Rolf de Maré är öppen före och efter konserten.
Pressbild finns att hämta här.

 

Sleeping Beauties 3

Välkommen till nya Dansmuseet!

Drottninggatan 17 mitt i city är adressen till nya Dansmuseet – ett museum unikt i världen ägnat åt dans, teater, konst och foto. Här rör det sig i två våningsplan, i utställningar, filmvisningar nonstop, föreställningar, dansaktiviteter för barn och vuxna … ja med andra ord kan man både se på dans och konst och ibland kan man även få dansa själv. Det handlar om rörelse i alla former, om kroppskänsla, om fysisk konst, utan bindningar till traditionella uppfattningar om dans. Dansmuseet heter vi, men det kanske också helt enkelt kunde kallas för ett rörelsemuseum.

År 2005 nominerades Dansmuseet till Årets museum och juryns motivering fångade mycket bra den färdriktning vi stakat ut: ”Dansmuseet har, genom att modigt och uppstudsigt tänja på gränserna för ämnet dans, markerat sin plats i den aktuella samhällsdebatten. Med dans i alla tänkbara och otänkbara former, färger och riktningar välkomnar, värmer och vitaliserar Dansmuseet sin publik.”

Dansmuseet, som öppnades i Stockholm 1953, är en plats där alla konstformer kan mötas, för alla med öppna sinnen och öppna ögon.

Rolf de Marés Dansmuseum

heter den del av det nya Dansmuseet där man kan göra en resa genom museets världsberömda samlingar – installerade på nytt av scenografen och konstnären Charles Koroly. Med hans hjälp får vi göra en resa i världen, i fotspåren på museets grundare Rolf de Maré, en av 1900-talets mest betydande svenska kulturpersonligheter, konstsamlare, ledare av den Svenska baletten i Paris på 1920-talet och museiskapare. Charles Koroly har gjort ett lekfullt och associativt collage, en Wunderkammer eller en skattkista av föremål från Rolf de Marés samlingar och mycket mer. Följ Rolf på hans resa till Bali och Thailand, Kina och Japan, till Afrika och till Paris, där vi möter både de ryska och svenska baletterna – en överraskning i tid och rum.

Men denna tidsresa slutar inte i det förgångna utan går vidare från idag och in i framtiden. Rolf de Maré stannade aldrig upp utan rörde sig hela tiden framåt.

 Sleeping Beauties – drömmar och kostymer, Ryska Baletten i Paris 1909-1929

visas samtidigt i Galerie Rolf de Maré, Dansmuseets utställningshall för tillfälliga utställningar. Dansmuseet har världens näst största samling av dräkter från den legendariska Ryska baletten i Paris som under tjugo år, 1909-1929, gjorde balett till högsta mode och påverkade en hel värld, inte bara på teatern, utan även inom heminredning, mode osv – och överskred tidens könsgränser. Balettens stjärnor som Vaslav Nijinsky och Anna Pavlova nådde en kultstatus att jämföra med vår tids rockidoler och dekoratörer som Léon Bakst blev också publikstjärnor. Ryska Balettens fyrverkeri av färg, form och sensualism speglas i kostymprakten. Balettens ledare Sergei Diaghilev styrde allt med järnhand, ledd av sin goda smak och sitt öga och öra för att föra samman de bästa konstnärerna.

Charles Koroly för in oss i en drömsk värld, genom en rysk björkskog med objekt, bilder och röster från en svunnen tid, och fram till en scenisk fantasi där vi själva kan spegla oss i dräkter som bland andra berömda konstnärer som Léon Bakst, Giorgio de Chirico, Mikhail Larionov och Henri Matisse skapat. I utställningen ingår flera nyförvärv som aldrig tidigare visats.

Twice a Man (Dan Söderqvist och Karl Gasleben) har komponerat musik till utställningarna.

 

Denis Darzacq_press

Pressmeddelanden

Välkommen till den första utställningen i Dansmuseets nya lokaler!

Den 24 maj öppnar fotoutställningen Gravity language av den franske fotografen Denis Darzacq på Dansmuseet.

Denis Darzacq är en av Frankrikes ledande fotografer i den yngre generationen och hans verk presenteras nu i helfigur när Dansmuseet förhandsvisar delar av sina nya lokaler på Drottninggatan 17 under sommaren 2013. Utställningen DenisDarzacq: Gravity language pågår mellan 24 maj och 8 september 2013.

Denis Darzacq född 1961, började sin fotografiska bana med att följa den franska rockscenen och från 1989 arbetade han bl.a. i tidningen Libération. 1999 fick han i uppdrag av Kulturministeriet att dokumentera ungdom i Frankrike. Han fick sitt internationella genombrott med sina två serier La Chute (Fallet) 2006 och Hyper 2007-2010 och hans verk visas nu världen över. Det blir första gången i Norden när hans uppmärksammade fotografier nu visas på nya Dansmuseet.

– Jag är glad över att få visa Denis Darzacqs verk när vi nu smygöppnar vårt nya museum under sommaren, säger Dansmuseums chef Erik Näslund. Det blir något helt annorlunda än vad man kanske hade väntat sig. Denis´ verk har en ungdomlig fräschör, ett direkt kroppsligt tilltal som fångar en. Det handlar inte om dans i traditionell bemärkelse, utan om fysiska aktiviteter som utspelar sig mitt ibland oss, om att upphäva tyngdlagen, om att uppnå en ny frihet i rörelse. Just Hyper som tar plats i stormarknader i Paris och Rouen – s k hypermarchéer – och vars extatiska kroppar kontrasteras mot de livlösa objekt som bjuds ut till försäljning, passar väl in i museets nya kommersiella miljö på Drottninggatan. Liksom La Chute som visar ungdomar i Paris förortsmiljöer. De betvingar asfalten och betongen när de liksom Ikaros försöker ta luften i besittning genom att kasta sina kroppar rakt ut eller upp i den.

Utställningen presenteras i samarbete med Galerie VU i Paris.

Pressbilder finns att hämta i pressrummet på www.dansmuseet.se

Denis Darzacq kommer att befinna sig i Stockholm från den 17 maj och kommer då att finnas tillgänglig för intervjuer.

 

 

UNSPOKEN – DET OUTTALADE
Välkommen till förhandsvisning torsdag 31/1 kl. 17.00-19.00

Under våren 2013 flyttar Dansmuseets till nya lokaler, Drottninggatan 17, och det sista evenemanget vid Gustav Adolfs torg blir en videoinstallation – Unspoken – det outtalade – av de amerikanska videokonstnärerna David och Hi-Jin Hodge.
Kompositör: Linda Bouchard. Unspoken visas den:

1 februari till 10 mars, tisdag – fredag 11.00-16.00, lördag-söndag 12.00-16.00. Fri entré.

Under drygt två års tid bjöd David och Hi-Jin alla som besökte deras hem eller studio att sitta ner tysta och bli filmade i femton sekunder för ett videoporträtt. Få fann sig direkt i situationen. Många kände sig obekväma i början men växte in i rollen. Nästan alla visade på ”övergångsfaser” när de började slappna av eller på olika personliga sätt visade hur de kände sig. Denna installation visar korta intervaller tagna från vart och ett av dessa porträtt vid kritiska eller tillfälliga övergångar där mycket sägs och mycket förblir outtalat.

David Hodge och Hi-Jin Kang Hodge, bosatta i Kalifornien och i Stockholm, är filmskapare och videokonstnärer som skapat videoinstallationer i olika artistiska sammanhang över hela världen. De blandar innovativa teknologiska grepp för att undersöka komplexa mänskliga och sociala frågor. Deras dansverk Spinning visades i våras på Fotografiska i Stockholm.

Dansmuseet öppnar i delar av sina nya lokaler redan i slutet av maj med en stor fotoutställning med verk av den spännande franske fotografen Denis Darzacq. Även restaurant och museibutik planeras öppna under våren. Hela museet kommer sedan att öppna i slutet av oktober 2013.

Korolys Kostym Drama

“När scenografen och kostymskaparen Charles Korolys kostymer ställs ut på Dansmuseet tillåts besökaren komma scenens stora personligheter nära genom de praktfulla och finessrika skapelserna”.
Uppiggande allkonstverk av Eva Bäckstedt, SvD

“Korolys kostymer nästan levande.
30 år av teatersömnad ställs ut”.
Claes Wahlin, Aftonbladet

Här kan du läsa mer om utställningen Korolys Kostym Drama.

 

Museets öppettider

Tisdag – fredag 11.00-17.00
Lördag – söndag 12.00-16.00
Måndagar stängt 

Entré

Vuxen 120 SEK
Pensionär 80 SEK
Student 80 SEK
0–18 år Fri entré

Hitta hit

Dansmuseet
Drottninggatan 17
111 51 Stockholm

Hitta oss på kartan

Biljetter

Köp biljetter till våra föreställningar via Kulturbiljetter.se eller boka via telefon 08 441 76 51. Du kan även köpa biljetter direkt i museets butik. 

Study Center

Dansmuseets bibliotek, videotek och arkiv utgör tillsammans Rolf de Maré Study Center.

Läs mer om hur du bokar tid

Nyhetsbrev

Prenumerera på museets nyhetsbrev och få information om vad som är på gång hos oss cirka fyra gånger per säsong.

Beställ nyhetsbrevet här

TripAdvisor

Tyck till och läs omdömen om Dansmuseet på TripAdvisor.

Vi använder cookies för att förbättra upplevelsen och förenkla användandet av vår webbplats. Läs mer

Dansmuseets hemsida www.dansmuseet.se använder cookies (kakor) som endast lagras temporärt på din dator. De är s k sessions-kakor. Dessa behövs för att webbplatsen ska fungera under ditt besök på nätet.

Stäng